در لابلای تمام گلایه‌ها و شکایات مردم ایران از وضع موجود، علاوه بر بحث گرانی، یک کلیدواژه مهم همیشه به چشم می‌خورد. آنهم فساد سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی است.
همیشه اخبار محاکمه مفسدان اقتصادی برای مردم خسته از بی‌عدالتی و تبعیض، جذابیت زیادی دارد. اما انتظار اصلی مردم و فعالان اقتصادی، تنها محاکمه مفسدان اقتصادی و پخش‌زنده دادگاه آنها از تلویزیون نیست، بلکه آنچه ارزشمند است جلوگیری از وقوع جرایم مشابه و تاثیرگزاری این محاکمه‌ها در پیشگیری از وقوع جرم است.
در چندماه اخیر ریاست جدید قوه‌قضاییه ظاهرا اراده جدی برای مبارزه با فساد و تغییر برخی قوانین و ساختارهای تولیدکننده فساد، را نشان داده است. ضمن امیدواری به ادامه‌دار بودن این اقدامات منتظر مشاهده تاثیر این طرح‌ها در جامعه و افزایش امید در بین مردم و جوانان هستیم.
در این مطلب از سایت ندای وکیل در مورد سامانه سوت‌زن قوه قضاییه، گزارش فساد در دسترس همه مردم، صحبت خواهیم کرد و نحوه ثبت‌نام در این سامانه بیان خواهد شد.

سوت‌زن کیست؟

به فردی که یک فساد را در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی مشاهده می‌کند و آن را گزارش می‌نماید سوت زن می‌گویند.
استفاده از این افراد و وجود ساختار سوت زنی چیز جدیدی نیست و تاکنون در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی به صورت جسته گریخته در کشور خودمان اجرا شده است.
«سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور» و «سامانه شفافیت قوه قضاییه» دو مورد از این طرح‌ها بوده است که هرکدام اشکالات و محدودیت‌های مربوط به خود را دارد. سامانه گزارشگران فساد تنها به گزارشاتی که در حیطه وظایف سازمان بازرسی کل کشور باشد رسیدگی میکند. سامانه شفافیت هم در حال حاضر صرفا به مفسدان اقتصادی می‌پردازد. در حالی که دامنه فساد از حوزه سازمان بازرسی و مسایل اقتصادی، بسیار گسترده‌تر است و نیاز به راه‌اندازی چنین سامانه‌ای همواره احساس می‌شد.
سوت زن میتواند هویت خود را مخفی نگه دارد و گزارشات خود را به صورت ناشناس در سامانه ثبت کند، به کمک این امکان امیدواریم استقبال مناسبی از این سامانه شکل بگیرد.

سوت‌زن یا گزارشگر فساد پاداش میگیرد!

در زمان ریاست حجت الاسلام ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه، در جمع دادستان های کل کشور، نکته بسیار مهمی بیان شد، اینکه اگر کسی فسادی را گزارش کرد باید مورد تشویق قرار بگیرد. این نکته بسیار بدیهی است اما متاسفانه در چند دهه گذشته همواره برعکس این موضوع اجرا شده است و در بسیاری از موارد با کسی که فساد را گزارش کرده برخورد شده چه این فرد خبرنگار باشد چه یک کارمند که وقوع فساد در سازمان خود را گزارش کرده باشد.
در سامانه سوت زن زمانی که گزارشات خود را به ذکر اطلاعات هویتی خودتان ثبت کنید در صورت صحت گزارش و محکوم شدن به جریمه نقدی، بخشی از این مبلغ به حساب سوت زن واریز خواهد شد بدیهی است در صورت ثبت گزارش به صورت ناشناس امکان دریافت این جایزه را نخواهید داشت.

نحوه ثبت گزارش در سامانه سوت زن

ابتدا وارد سایت sootzan.com شوید و روی گزینه «ارسال گزارش فساد در سامانه سوت زنی قوه قضاییه» کلیک کنید.

سامانه سوت‌زن قوه قضاییه، گزارش فساد در دسترس همه مردم


در صفحه جدید سه گزینه در مقابل شماست از طریق گزینه اول میتوانید به صورت کاملا ناشناس گزارش خود را ثبت کنید.
از طریق گزینه دوم میتوانید با درج اطلاعات هویتی خود به گزارش فساد بپردازید. قسمت بعدی مربوط به پیگیری گزارشات قبلی شماست.

سامانه گزارشگران فساد


زمانی که روی گزینه اول کلیک کنید وارد صفحه ای خواهید شد و باید فیلدهای جدول را پرکنید. درابتدا باید موضوع گزارش خود را بیان کنید. گزینه های بسیار متنوعی در مقابل شماست از اختلاس و انتسابات خارج از عرف گرفته تا برگزاری همایش های پر زرق و برق و اصراف و و برخورد نامناسب کارکنان. بعد از موضوع باید سازمان یا شرکت مورد نظر خود را از بین گزینه های موجود که نسبتا کامل است، انتخاب کنید. در فیلد بعدی به شرح گزارش خود میپردازید.

ثبت گزارش فساد در سایت سوت‌زن


در صورتی که برای گزارش خود مستنداتی دارید، می‌توانید بارگزاری کنید. البته فرمت فايل می‌بايست یکي از فرمتهاي doc tif png gif jpg xls و یا pdf با حجم حداکثر ۳ مگابایت باشد. می‌توانید مستندات بیش از یک برگ را در قالب pdf , word ویا tif تجمیع و ارسال نمایید.
در نهایت باید انتخاب کنید که این گزارش مربوط به مرحله پیش از وقوع، درحال وقوع یا پس از وقوع است.
بعد از ثبت گزارش سیستم به شما یک کدرهگیری می‌دهد، که می‌توانید برای پیگیری گزارش شکایت خود از طریق این کد اقدام نمایید.
در صورتی که بخواهید با ثبت اطلاعات هویتی خود به ارسال گزارش بپردازید، صفحه زیر در مقابل شما خواهد بود و گزینه‌های مشخص شده را باید پر نمایید.

فرم اهراز هویت در سامانه سوت‌زن

در صورتی که در مورد گزارشات فساد تجاربی دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان سایت ندای وکیل در میان بگذارید.
امیدواریم مطلب سامانه سوت‌زن قوه قضاییه، گزارش فساد در دسترس همه مردم، مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای مطالعه سایر مقالات سایت به این لینک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *