چند سالی هست که اقتصاد کشور ما هر روز با یک ابرچالش مواجه است. با شکل گیری تحریم های گسترده از اواخر دولت دهم، هرگز بازار متلاطم طلا و ارز، آرام نشد و آرامش مقطعی برخی بازارها نیز بیشتر از چند روز یا حداکثر چندماه دوام نمی آورند.
در همان ابتدای شکل گیری سیاست های کلی و مواجهه با تحریم ها ، کارشناسان اقتصادی زیادی عوارض جبران ناپذیر نوسانات بازار بر سرمایه طبقات متوسط و پایین جامعه را فریاد زدند اما متاسفانه صدای افرادی که تحریم را فرصت میدانستند بلندتر و رساتر بود.
به هرحال معاملات کاغذی فرزند همین شرایط نابسامان اقتصادی است که مافیای پشت پرده آن سرمایه های هنگفتی را بلعیده و بعضا متواری شده اند.
در این مطلب از سایت ندای وکیل در مورد تعریف و انواع معاملات کاغذی و سود و زیان نامشخص، توضیح خواهیم داد و برخی از شگردهای مورد استفاده از دلالان این بازار را بیان خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تعریف معاملات کاغذی

حدودا چهار سال قبل این معاملات در بین بازاریان و عمدتا طلافروشان و صرافان شکل گرفت و آرام آرام آوازه این معاملات به گوش مردم عادی رسید و بازار بسیار گسترده ای شکل گرفت.
معاملات کاغذی، معاملاتی هستند که در آنها هیچگونه طلا و ارزی جابه جا نمیشود بلکه دو طرف بر سر سود و زیان طلا و ارز در یک مدت زمان مشخص باهم معامله میکنند. مثلا فرض کنید قیمت سکه امروز ده میلیون تومان باشد، شما پیش بینی میکنید که هفته آینده در همین روز قیمت افزایش می یابد، بنابراین معامله میکنید و اگر هفته بعد افرایش قیمت اتفاق بیفتد به میزانی که قیمت بالارفته شما سود میکنید و طرف مقابل زیان میکند.
این تعریف بسیار ساده و ابتدایی است و درواقع در بازار اتفاقات گسترده ای در جریان است.

مهمترین دلایل جذابیت معاملات کاغذی

در واقع سابقا ،این نوع معاملات به شکلی دیگر بین طلافروشان انجام میشد. مثلا فردی به واسطه اعتبار خود دو کیلو طلا از همکارش به صورت ودیعه می‌گرفت و توافق میکرد که یک ماه بعد آنرا برگرداند، فاکتور خرید طلا صادر میشد و ماه بعد اگر قیمت طلا بالارفته بود تنها همان دوکیلو را برمیگرداند و در این بین سود قابل توجهی نصیبش می‌شد و اگر قیمت کاهش يافته بود ، مالک طلا سود میکرد.
این معاملات با انتقال طلا به صورت رسمی انجام میشد و افراد براساس اعتباری که داشتند معامله میکردند.
اما جذابیت معاملات کاغذی در موارد زیر خلاصه میشود:

انواع معاملات کاغذی

این نوع معاملات تنها به وسیله طلای آب شده، سکه و ارز انجام میشود و اشکال مختلفی دارد در این قسمت رایج ترین انواع آن را بیان میکنیم.

معاملات امروزی

هر روز از ساعت 10 صبح آغاز میشود و راس ساعت 14 بسته میشود و سود و زیان افراد محاسبه میگردد. مثلا فرض کنید صبح در شروع معاملات قیمت سکه ده میلیون تومان باشد و در انتهای معاملات قیمت هر سکه با پنج هزار تومان افزایش قیمت به فروش برسد. شما با فروش میزان طلایی که به صورت کاغذی خرید کرده اید به میزان 5 هزارتومان در هر سکه سود میکنید.

معاملات فردایی

در این معامله خریدار و فروشنده یک قیمت توافقی را برای طلا یا ارز تعیین میکنند فردای همان روز ساعت 14 محاسبه میکنند اگر قیمت افزایش یابد مابه التفاوت قیمت دیروز و امروز را خریدار به فروشنده میپردازد و بالعکس.

معاملات شنبه ای

معامالت شنبه ها ، مختص به بازار طلای آب شده هست . به دلیل بسته شدن بازار جهانی در پایان روز جمعه روز شنبه اقدام به تسویه معامالت باز خود میکنند و تفاوتهای قیمتی را پرداخت میکنند.

معاملات شنا

شنا معامله ای است که اختیار آن با خریدار است، زمان سررسید مشخصی دارد ، خریدار میتواند در این مدت هر زمان خواست اجرای قرارداد را درخواست کند. فرض کنید الان سکه نقدی 1 میلیون و 100 هزار تومان است. من شنای یک هفته دیگر را به شما 1میلیون و 110 هزار تومان میفروشم؛ 10 تومان گرانتر . شما اختیاردارید از الان تا یک هفته دیگر هر وقت خواستید سکه را طلب کنید. این قرارداد شبیه آن چیزی است که در بازار سکه آتی معامله میشود. مثال اگر سکه امروز 960 هزار تومان باشد برای دو ماه دیگر 968 هزار تومان معامله میشود. درنتیجه شما تا آن زمان هر وقت خواستید میتوانید قرارداد خود را ببندید.در این نوع معامله یک ضریب هم مانند 1 به 2 تعیین میشود. بدین منظور که خریدار اگر در سود باشد دو برابر سود میگیرد اما اگر در زیان باشد یک برابر
زیان میدهد.

معاملات معکوس

معامالت معکوس شنا نیز برعکس معامالت شنا است که اختیار را در دست فروشنده قرار میدهد. فرض کنید با سکه نقدی 1 میلیون و 100 هزار تومان، فروشنده شنای معکوس یک هفته دیگر را با قیمت 1 میلیون 5 هزار تومان از شما بخرد. وی اختیار دارد تا یک هفته دیگر هر زمان که خواست قرارداد را ببندد.با فرض تعیین ضریب 1 به 2 چنانچه قیمت ها افزایش پیدا کنند، فروشنده می بایست ضرری برابر با اختلاف قیمت ها با ضریب 1 به خریدار بدهد. اگر قیمت ها کاهش یابند خریدار می بایست سودی دو برابر اختلاف قیمتها به فروشنده بپردازد.

و اما سودی که نصیب همه نمی شود!

تا ابن قسمت از مطالب به نظر می رسد که افراد با توافق و براساس توان ریسک پذیری و قدرت تحلیل شرایط اقتصادی آینده و بطور شفاف و عاری از هر مشکلی ، وارد معامله می شوند و ممکن است سودهای کلانی نصیبشان شود.

لیکن مشاهده می شود که هر روز تعداد بیشماری از افراد مالباخته در این نوع معاملات که تمام اموال و دارایی خود را از دست داده ، روانه مراجع قضایی می‌شوند.
واقعیت این است که این معاملات مثل بازار بورس نیست افراد تضامین مشخصی نمی‌دهند و از همه بدتر کنترل و نبض بازار طبیعی نیست و کاملا مصنوعی و به گونه ای مدیریت میشود که فقط عده ای خاص سود میکنند.
طبق اظهارات سر شبکه های این اتاق های معاملات کاغذی، کنترل قیمت ها در دست تعداد بسیار اندکی از افراد بازار تهران است و با ایجاد سیگنال ها و تغییرات کاذب در بازار باعث هجوم خرید و فروش میشوند.
نکته قابل توجه اینکه، اکثر این اتاق ها در قالب کانال های تلگرامی فعالیت میکنند و هویت صاحبان این کانال ها مشخص نیست و به راحتی میتوانند از کشور متواری شوند در حالی که ثروت بسیار زیادی به همراه خود از کشور خارج میکنند.
بنابراین نه تنها انجام این معاملات در فضای مجازی توصیه نمیشود بلکه معاملاتی هم که در یک مغازه طلافروشی یا صرافی دارای پروانه و مجوز صورت می پذیرد ، توصیه نمیشود ، مگر اینکه واقعا در این معامله طلای فیزیکی مبادله شود و به میزان خرید یا فروش فاکتور صادر گردد .
همچنین ، در این رابطه ، پرونده های زیادی وجود دارد که فرد مجوزش باطل شده و با مجوز دیگران و حساب های متصل به دستگاه کارتخوان که آنهم به نام اشخاص دیگر است، در یک مغازه طلافروشی فعالیت میکند.

نقش اصناف و نهادهای نظارتی در مقابله با سودجویان

در ابتدای شکل گیری این بازار در بین طلافروشان و صرافان ، نقش نهادهای نظارتی و اصناف بسیار ضعیف ظاهر شده و بازرسان اصناف از تبلیغات این نوع معاملات ممانعت ننمودند ،تا جایی که افراد زیادی متضرر شده و پرونده های زیادی در محاکم دادگستری مطرح گردید .

سرانجام ، معاملات کاغذی در اتاق های مجازی و امثال آن ، توسط نهادهای نظارتی و اصناف ، غیر قانونی اعلام گردید . لیکن متاسفانه آمار شکایات از این نوع معاملات نشان می دهد که بعد از این ممنوعیت قانونی ، افراد سود جو ، به شیوه های مختلف و بدون داشتن مجوز قانونی مربوطه ، همچنان به این نوع فعالیت مخرب ادامه می دهند .

نحوه شکایت از کلاهبرداران در اتاق های مجازی

بنا به دلایل گفته شده و برخی اشکالات قانونی پروسه شکایت در این نوع پرونده ها پیچیده است و بهتر است حتما از وکیل باتجربه برای بررسی مدارکی که در دست دارید و تعیین بهترین پروسه برای شکایت، مشاوره بگیرید. چراکه براساس شرایط هر پرونده و مستندات و مدارکی که مالباخته در دست دارد ممکن است نحوه تنظیم شکایت و یا دادخواست ، متفاوت باشد.

در این مطلب از سایت ندای وکیل به بررسی تعریف و انواع معاملات کاغذی، پرداختیم. پیچیدگی های فراوانی در این موضوع وجود دارد که میتوانید برای دریافت مشاوره به این لینک مراجعه نمایید. کارشناسان مجرب موسسه ندای وکیل با شما در تماس خواهند بود و امیدواریم بتوانیم به احقاق حق مالباختگان در حد توان خود کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *