بدون شک گسترش اینترنت کمک زیادی به زندگی، اشتغال و آسایش همه مردم کرده است اما تعداد پرونده‌های مربوط به سوءاستفاده از این تکنولوژی هم متاسفانه روز به روز در حال افزایش است. در مطلب دیگری از سایت ندای وکیل به تفصیل و در دو قسمت به جرایم اینترنتی پرداختیم بنابراین در اینجا بیشتر به نحوه شکایت و مرجع رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی می‌پردازیم. همچنین در مورد جرم کلاهبرداری هم می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید و با قوانین مربوط به این جرم آشنا شوید.
برای ورود به بحث اصلی این مقاله باید در مورد جرم کلاهبرداری اینترنتی در قانون کیفری توضیحاتی را بیان کنیم و ببینیم قانون برای این دسته از جرایم چه مجازاتی را تعیین کرده است.

کلاهبرداری چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت جرم کلاهبرداری به این معناست که شخصی از طریق حیله و تقلب و با استفاده از ابزارهای غیر قانونی برای خودش مال و یا منفعتی را به دست آورد و این تحصیل مال، با استفاده از فریب دادن دیگران انجام شده باشد .

کلاهبرداری اینترنتی در قانون

به طورکلی جرایمی که در فضای مجازی رخ می‌دهند یا مجرم با استفاده از اینترنت اقدام غیرقانونی خود را انجام می‌دهد، در شاخه جرایم اینترنتی قرار می‌گیرند.
در قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال 1388، جرم کلاهبرداری اینترنتی و مجازات جرم کلاهبرداری رایانه‌ای به صورت زیر پیش‌بینی شده است:
هر کس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
بنابراین جرم کلاهبرداری اینترنتی در واقع همان کلاهبرداری به شیوه سنتی است که فقط در فضای اینترنت اتفاق می‌افتد، همچنین در قانون تجارت الکترونیکی در ماده 67 در مورد کلاهبرداری اینترنتی، این تعریف ارایه شده است:
هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوءاستفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام‌ها ، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف داده پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می شود.
در قانون بالا عنصر قانونی کلاهبرداری اینترنتی بیان شده است.

شایع‌ترین راه‌های کلاهبرداری اینترنتی

مرجع رسیدگی به جرایم اینترنتی

دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای، مرجع صالح رسیدگی به این دسته از جرایم است و در صورتی که این دادگاه تشخیص دهد، پرونده نیاز به تحقیقات بیشتر دارد، از پلیس فتا کمک میگیرد. اما همانطور که در ادامه توضیح می‌دهیم شما نمی‌توانید مستقیما به این دادگاه مراجعه کنید و شکایت خود را مطرح کنید بلکه تمامی شکایات در سامانه ثنا ثبت می‌شوند و شکایات اینترنتی به این دادگاه ارجاع داده خواهند شد.

نحوه شکایت از کلاهبرداران اینترنتی

فرد بزه دیده و مالباخته می‌تواند به یکی از دفاتر خدمات قضایی نزدیک محل زندگی خود مراجعه نماید و در صورتی که قبلا در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده باشد، شکایت خود را مطرح کند. در صورتی که در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اید حتما مدارک کامل هویتی خود را همراه داشته باشید، در همین دفاتر ثبت‌نام سامانه ثنا نیز انجام می‌شود.
نکته مهم اینکه حتما برای تنظیم شکواییه از افراد متخصص مشورت بگیرید و همه مدارک و مستندات مربوط به این پرونده را هرچقدر که از دید شما بی ارزش باشند، ضمیمه کنید. ممکن است در جایی از روند دادرسی این اسناد مفید واقع شوند. برای تنظیم شکواییه، در این لینک اطلاعات تماس خود را وارد کنید در اسرع وقت وکلای موسسه ندای وکیل با شما تماس خواهند گرفت.

در این مطلب از سایت ندای وکیل در مورد نحوه شکایت و مرجع رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی توضیحات لازم داده شد امیدواریم هرگز دچار چنین مشکلاتی نشوید، اما اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید حتما با ما و بقیه مخاطبان در میان بگذارید و همیشه در تمام پرونده‌های حقوقی می‌توانید روی مشاوره کارشناسان باتجربه موسسه ندای وکیل، حساب کنید.

همچنین از صفحه موسسه در اینستاگرام دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *